Skip to content

Bij de Juliana van Stolbergschool werken school en ouders samen aan taal

De taalontwikkeling van een kind begint Thuis. Om kinderen kansen op een goede toekomst te bieden, is een goede taalontwikkeling van heel groot belang. De leerkrachten op onze school kunnen dit niet alleen. Ouders/verzorgers zijn de natuurlijke en belangrijkste partners om de taalontwikkeling te bevorderen. Niet op een schoolse manier, maar gewoon door heel veel met hun kind te praten en te spelen.

Thuis in Taal

Vanaf schooljaar 2025 – 2026 werken wij bij De Julians van Stolbergschool met de aanpak Thuis in Taal. Deze aanpak heeft als doel de samenwerking met alle ouders te verbeteren in het belang van de taalontwikkeling van onze leerlingen. Het betekent dat wij aan willen sluiten op de taalomgeving thuis, dat ouders weten wat ze van ons mogen verwachten en wat wij van hen verwachten en dat we op een prettige, gelijkwaardige manier samenwerken.

Ouder-kindactiviteiten

De kern van de aanpak Thuis in Taal zijn de ouder-kindactiviteiten in de groep. Ouders zijn bij ons heel welkom op school en in de groepen. We willen niet alleen bij de kennismakings- en voortgangsgesprekken in gesprek, maar ook tijdens een informeel praatje aan het hek of in de groep. Daarnaast organiseren we regelmatig ouder-kindactiviteiten. Dit zijn spel- en praatactiviteiten in de groep, waarmee ouders en kinderen veel met elkaar praten en plezier hebben samen. Met de ouder-kindactiviteiten gaat het erom dat ouders samen met hun kind plezier hebben, maar ook dat ze meer gesprekken met elkaar hebben, zowel op school als thuis. Want dat is wat we willen bereiken: dat zowel wij, als alle ouders – ook als dit nog niet zoveel gebeurt – altijd en overal veel gesprekken hebben met de kinderen. En dan het liefst in de taal die ouders het beste beheersen. Dat kan ook een andere taal dan Nederlands zijn. Want veel praten met je kind, in de taal van je hart, draagt bij aan een gezonde taalontwikkeling!

Back To Top