Skip to content

Samen gaan we de leerkuil in!

De leerkuil

Ronaldo en Messi waren nooit goede aanvallers geworden zonder goede verdedigers die ze probeerden te stoppen. Max Verstappen was nooit in de Formule 1 terecht gekomen, als hij bij het karten geen geweldige tegenstanders had gehad. Femke Halsema was zonder sterke tegenstanders nooit een succesvol politicus geworden. Wat is hun overeenkomst? Ze hebben doorgezet!

Vallen en opstaan

‘Vallen en opstaan’, zo wordt leren al heel lang omschreven. Eigenlijk weten we allemaal dat leren meestal ook een beetje pijn moet doen, maar we stellen het toch vaak uit. U ook, toch? Om dat gedrag bij onze leerlingen te voorkomen, werken wij met de Leerkuil.

James Nottingham

De Leerkuil is ontwikkeld door James Nottingham. Hij gelooft dat kinderen beter gaan leren als ze wéten hoe het leren eruit zien. Leren is namelijk niet hetzelfde als het vullen van een glas of het toevoegen van nieuwe kennis. Nee, leren is een uitdaging! Om te kunnen leren moet je eerst weten dat je het nog niet weet. Je moet de kuil zien! Als je de kuil ziet, kun je erin springen. Dat is spannend, want eruit komen lijkt ver weg.

Gereedschap

Je hebt gereedschap nodig dat je onzekerheid wegneemt. Onzekerheid is de muur die tussen jou en het leren in staat. Dat gereedschap heb je altijd bij je en staat onder de leerkuil: Zelfvertrouwen, Organiseren, Samenvatten, Terugkijken zijn voorbeelden van dit gereedschap. Als je de gereedschappen gebruikt, merk je dat je steeds dichter bij je doel komt: Je klimt langzaam de kuil uit. En doordat het begint te lukken, gaat het steeds makkelijker!

Je doel bereikt

En als je je doel bereikt hebt, dan ben je klaar? Nee, natuurlijk niet. Dan ga je op zoek naar manieren om je nieuwe kennis te gebruiken. Bijvoorbeeld bij een toets, maar je kunt de stof ook uitleggen. Dat zorgt ervoor dat de nieuwe kennis bewaard blijft. En dan natuurlijk op weg naar de volgende keer dat je de kuil in mag…

Back To Top